q

Dataloggers kan upptäcka eventuella skador i ett tidigt skede och rekonstruera händelser.

Vad händer egentligen med värdefullt gods när det är på väg till sin destination? Med transportdataloggern MSR175plus är det tydligt spårbart var i världen varusändningen befann sig vid en viss händelse. Loggerns lagrade mätdata ger snabbt en heltäckande bild av transportförhållandena. Transportskador är inte bara dyra, de kan potentiellt också skada ett företagets rykte på marknaden.

I kvalitetssäkrande ändamål övervakar en globalt ledande leverantör av kuggslipningsutrustning sina frakter med MSR dataloggers. Företaget utvecklar kuggslipmaskiner i toppklass, varav 90 procent går till fordonsindustrin. 

För företaget, vars produkter nästan undantagslöst exporteras till internationella marknader, blev det av vikt att övervaka sina transporter. Man upptäckte tidigt inom produktion och logistik att produktreklamationer i de allra flesta fall inte berodde på material- eller produktionsfel, utan på skador som uppstått under just transporten. 

Leveranstester för att fastställa transportpåverkan 

Först och främst ville företagets logistikchef optimera emballaget så att transportskador på godset helst helt kunde undvikas. För att göra detta vände han sig till en specialist på exportförpackningar, Schweiziska Wegmüller AG. Här utvecklades skräddarsydda emballage gjorda av trä och man rekommenderade ett speciellt korrosionsskyddande torkmedel i emballaget. 

För att testa och bevisa effekten av korrosionsskyddet i kombination med emballaget använde sig Wegmüller redan år 2016 av MSR165 dataloggrar utrustade med stöt-, temperatur-, fukt-, lufttrycks- och ljussensorer för de första testerna. Stötar orsakade av alltför hårda kollisioner och slag under lastning, omlastning eller lossning anses i allmänhet vara den främsta orsaken till transportskador.  

Dessa kan ha en mycket negativ effekt på den mekaniska konstruktionen av i stort sett alla industri- eller konsumentartiklar, men är ofta inte synliga externt. 

Ofta drabbas dock även godset av rostskador under resan. Korrosion orsakas av fukt, särskilt temperaturfluktuationer, som gör att kondens samlas på metallytor. Wegmüllers torkmedelsprocess håller de förpackade varorna i en konstant torr atmosfär. Wegmüller kunde demonstrera med hjälp av insamlade data från MSR dataloggarna att processen fungerar perfekt. 

Dataloggers kan upptäcka eventuella skador i ett tidigt skede och rekonstruera händelser. 

Med hjälp av registrerade data från en MSR datalogger kan det efter transporten utan tvekan tydliggöras om en produkt har utsatts för kraftiga vibrationer eller miljöpåfrestningar, och om det är nödvändigt att kontrollera kvaliteten igen. För att svara på frågan om var skadan uppstod används MSR175plus datalogger med GPS-spårning utöver MSR165 datalogger

MSR175plus transportdatalogger är utrustad med två stötsensorer (±15 g och ±200 g), temperatur-, fukt-, tryck- och ljussensor, samt en GPS/GNSS-mottagare (Global Navigation Satellite System). På så sätt kan kritiska transporthändelser snabbt lokaliseras genom de satellitbaserade positionsdata som lagras av dataloggern. När det gäller försäkrings- eller ansvarsfrågor kan information från MSR175plus-dataloggern vara till stor hjälp. 

Tester utfördes för att avgöra var MSR175plus stötdatalogger monterades bäst. Valet föll på maskinens sliphuvud för man ansåg att det skulle ha särskilt stor påverkan ifall maskinen utsattes för stötar just där. Eftersom det inte alltid är klart i förväg vilken mätsträcka som krävs för accelerationsmätningarna, används parallell stötvärdesregistrering för sensorn ±200 g vid 6400 Hz och sensorn ±15 g vid 1600 Hz. Lätta stötar och kraftiga stötar registreras således lika mycket i alla tre axlarna. Ju högre registreringsfrekvens, desto mer exakt kartläggs både det faktiska förloppet och toppvärdena och desto mer användbara data erhålls. 

Serviceteknikern på plats demonterar loggern omedelbart efter lastens ankomst och skickar tillbaka den till huvudkontoret i ett redan förberett paket. Både MSR165 och MSR175plus är godkända för flygfrakt. När det gäller MSR175plus-dataloggern finns det också möjlighet att ta bort batteriet för returfrakt; Beroende på landspecifika bestämmelser kan detta vara relevant. 

Den ansvariga medarbetaren läser av inspelade data från loggern via USB och utvärderar den med MSR Pc-programvaran. Förutom MSR Pc-programvaran för konfigurering och utvärdering av data ingår även utvärderingsprogrammet "MSR ShockViewer" som är specialiserat på utvärdering av chockhändelser i leveransen av MSR165- och MSR175plus-datalogger. Om inget onormalt upptäcks lagras datafilen för dokumentationsändamål.  

Om en kritisk händelse upptäcks kontaktas omedelbart en montör på plats för att hantera ärendet. Dataloggern konfigureras om och bifogas nästa leverans. 

Logistikchefen betonade dataloggerns förebyggande effekt som positiv: Han noterade att noggrannheten vid hantering av godset vanligtvis är betydligt högre när en MSR-datalogger finns ombord. 

Fler referenser inom Logistik & transport