q

Behagligare inomhusklimat och lägre värmekostnader

Att hålla jämn och stabil innetemperatur är ett av bostadsföretagens viktigaste och svåraste uppgifter. Det allmännyttiga bostadsföretaget AB Lessebohus har prövat en ny metod med stor framgång.

- Vi använder en typ av övervakning som fungerar som en mobiltelefon och en termometer i ett, säger Jan Pettersson, förvaltare på Lessebohus.

- Det vanligaste, dyraste och sämsta sättet att åtgärda klagomål på temperaturen i lägenheterna är att höja värmen för alla. Förutom att det är oekonomiskt innebär det också att alla andra, utom den som klagade, får för varmt i sina lägenheter. Det är inte heller behagligt.

Bostadsföretaget Lessebohus äger och förvaltar 900 lägenheter i fyra tätorter i Lessebo kommun. Totalt rör det sig om ca 100 byggnader där man vill ha en innetemperatur på 21 grader.

"Det här var precis vad vi behövde utan
att jag egentligen visste att det fanns"

Som att jämföra äpplen med päron

- Vi har sedan länge utnyttjat vanliga dataloggers för att samla in temperaturdata i våra lägenheter. Det har väl fungerat hyggligt, men eftersom man måste tömma dem manuellt kan man inte få en samtidig ögonblicksbild av temperaturen. Det blir som att jämföra äpplen med päron, säger Pettersson.

- Vi letade länge efter ett nytt system som både var noggrannare än vårt gamla och gav möjlighet till samtidig mätning i flera lägenheter. Till slut hittade vi en automatisk, GPRS-baserad datalogger från Intab. Det är en trådlös temperaturvakt som bygger på helt ny teknik. Den skickar själv temperaturinformationen till en webbsida. Där kan jag logga in mig och få en översikt av hur varmt det är och har varit i våra lägenheter.

- När jag skall förklara för våra hyresgäster vad det är brukar jag säga att det är som en mobiltelefon och en termometer i ett.

- Vi har nu använt systemet sedan 2004 och alltså kunnat testa det under olika väderförhållanden. Jag är mycket, mycket nöjd med resultatet. Det här var precis vad vi behövde utan att jag egentligen visste att det fanns, säger Pettersson.


Billigare att åtgärda lokalt

- Om vi nu får klagomål på att det är för kallt i någon lägenhet kan vi placera ut en logger där, och även i andra lägenheter i samma område för att kunna jämföra. Vi sätter upp dem provisoriskt på en innervägg dit solen inte når. Ofta vid en tavla på väggen där vi kan lägga antenn- och givarkablarna runt ramen. Visar det sig då att det bara var i denna enda lägenhet som temperaturen var för låg så åtgärdar vi felet lokalt. Kanske måste någon radiator bytas ut, fönster tätas eller helt enkelt någon möbel flyttas från en radiator. I alla fall blir åtgärderna mycket billigare än om vi skulle höja temperaturen i alla lägenheter i området, fortsätter Pettersson.

Intresset är stort även i grannkommunerna där man hört talas om vad Lessebohus håller på med, och Jan Pettersson har mer än en gång fått hjälpa sina kollegor genom att låna ut sina GSM-loggers.

- Nu kommer vi att starta ett projekt där vi systematiskt går igenom alla byggnader med temperaturkontroll via GSM-loggers. Jag är övertygad om att det kommer att bli ett mycket lönsamt projekt för bolaget, avslutar Pettersson.

 

- Mätvärdena skickas till en server och våra kunder kan logga in sig via Internet. Där kan de utläsa vad temperaturen varit vid olika tidpunkter i sina lokaler. De kan också zooma in intressanta detaljer och analysera mätresultatet.

- Till den trådlösa GSM-loggern kan finns i flera olika utföranden.

Se vårt utbud av GSM-logger Rådgivningssida Inomhusklimat

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV

Fler referenser inom Energi