q
Support / FAQ / Tinytag / Tinytag Energy-logger / Datan går inte att tanka av efter första loggningen

Datan går inte att tanka av efter första loggningen

Gemini hade hösten 2022 problem med ett antal Energylogger som gick ut till återförsäljare med skräpdata i minnet. Denna data gör att minnet låser sig vid avtankning.

Misslyckas första avtankningen från din nya logger med ett felmeddelande? Då är den sannolikt en av dessa.

 

Det är ingen fara! det är inget fel på loggern i övrigt. Du behöver däremot rensa minnet, vilket betyder att du tyvärr kommer gå miste om mätningarna du gjort hitills. Gör så här:

  1. Koppla upp loggern mot datorn och starta Tinytag Explorer.
  2. Klicka på den gröna startsymbolen i verkygsfältet.
  3. När datorn har hittat loggern och du får upp konfigurationsdialogen, välj Rensa gamla mätningar och klicka i alternativet Rensa gamla mätningar nu. Klicka sedan på Konfigurera.
  4. Nu rensas loggerns minne, och härefter bör du kunna använda den som vanligt, avtankning ska ske utan problem.

Kvarstår felet, kan det röra sig om något allvarligare. Skicka in loggern till oss i så fall, så tar vi oss en titt.